Thursday, August 18, 2011

ကိုယ္ေလွ်ာက္မယ့္လမ္း(နႏၵာသိန္းဇံ)


လူမွာ ျဖစ္လာသမွ် အေကာင္းအဆိုး အမွန္အမွားဆိုတာေတြဟာ အတိတ္ကံေႀကာင့္

ျဖစ္ရတာလို ့အတိတ္ကံကိုခ်ည္း ရိုးမယ္ဖဲြ ့ျပီး ေျပာဆိုယုံႀကည္ေနသူမွာ စိတ္ဓာတ္ခြန္အား ေလ်ာ့နည္း

ေနျပီလို ့ ယူဆနိုင္တယ္။ “ငါအျဖစ္နိုင္ဆုံး ႀကိဳးစားမယ္” ဆိုတဲ့စိတ္ရဲ့ ခိုင္ခ့ံမႈ၊ အရံႈးမေပးလိုမႈေတြ အဲဒီ

လိုလူမ်ိဳးမွာ ရိွလိမ့္မယ္လို ့ မေမွ်ာ္လင့္နိုင္ေတာ့ဘူး။

ေန ့စဥ္ဘဝမွာ လူေတြဟာ ေရြးခ်ယ္မႈေတြကို လုပ္ေနႀကတာပဲ။ ဒီအလုပ္ကို ငါလုပ္မယ္လို ့ေရြး

တယ္။ ဒီလမ္းကို ငါေလွ်ာက္မယ္လို ့ေရြးတယ္။ ဒါကို ငါရေအာင္ ႀကိဳးစားယူမယ္၊ ငါ ့ဘဝကို ဒီလိုတည္

ေဆာက္မယ္---- စသည္ျဖင့္ ေရြးတယ္။ လူေတြဟာ တစ္နည္းမဟုတ္ တစ္နည္းေရြးေနႀကတယ္။ ဒီအလုပ္ကို ငါ မလုပ္ေတာ့ဘူး။ ဒီလမ္းမ်ိဳးကို ငါ မေလွ်ာက္၊ မလွမ္းေတာ့ဘူး ဆိုတာဟာလည္း ေရြးေနတာပဲ။ မလုပ္တာ--- မေလွ်ာက္တာကို ေရြးတာပဲ။

ဘဝျဖစ္တည္မႈပဓာနဝါဒီ Existentialist (Jean-Paul Sartre, Albert Camus-Atheistic Existentialists) ေတြက ေျပာႀကတယ္။ လူဟာ ကိုယ့္လမ္းကိုယ္ေလွ်ာက္ျပီး ကိုယ့္ဘဝအဓိပၸာယ္ကို ကိုယ္ကပဲေဖာ္ေနရတာတဲ့။ ကိုယ္လုပ္ခ်င္တဲ့အလုပ္ကို ကိုယ္ကေရြး၊ ကိုယ္သြားလိုတဲ့လမ္းကို ေရြးျပီး ကိုယ္ျဖစ္ခ်င္တဲ့ဘဝမ်ိဳးကို ကိုယ္ကဘဲ တည္ေဆာက္ရတာျဖစ္တယ္တဲ ့။

ငါ ဘယ္ဘဝကလာခဲ့တာလဲ--- ဆိုတာကို မသိနိုင္ဘူး၊ ဟိုဘက္က အတိတ္ဘဝ ရိွမရိွဆိုတာကို ႀကည့္လို ့လည္း မျမင္ဘူး။ ခံစားႀကည့္ေတာ့လည္း မေတြ ့ရဘူး။ အနာဂတ္ဘဝဆိုတာလည္း ဒီလိုပဲ။ လွမ္းႀကည့္ေတာ့လည္း မျမင္နိုင္ဘူး၊ ခံစားႀကည့္လို ့လည္း မရနိုင္ေသးဘူး။ အနာဂတ္ဘဝဆိုတာ--- ငါ ဘယ္ဘဝသြားမလဲဆိုတာဟာ မေသခ်ာတဲ့ အျဖစ္ပဲ။ သူမ်ားေတြက ေျပာလို ့သာ အတိတ္ဘဝဆိုတာ ရိွတယ္၊ အနာဂတ္ဘဝဆိုတာ ရိွတယ္လို ့ ယုံေနႀကတာ ကိုယ္တိုင္ႀကည့္ႀကည့္ေတာ့လည္း အဲဒီဘဝေတြဆိုတာ ေတြ ့ရတာ မဟုတ္ဘူး၊ ဘဝေတြရိွတယ္ဆိုတာကို သက္ေသျပႀကေတာ့လည္း ခိုင္လုံတဲ့ သက္ေသျပခ်က္ရယ္လို ့မေတြ ့ရဘူး၊ အတိတ္ဘဝဆိုတာေတြ အနာဂတ္ဘဝဆိုတာေတြဟာ မေရရာ မေသခ်ာေပမဲ့--- ေရရာ ေသခ်ာတာတစ္ခုေတာ့ရိွတယ္ အဲဒါ ဘာလဲဆိုေတာ့ ဒီရုပ္ ဒီခႏၶာနဲ ့ အခု အသက္ရွင္ေနတယ္ဆိုတာကေတာ့ ေသခ်ာတယ္.။

အဲဒီ အသက္ရွင္ေနတဲ့အျဖစ္--- အဲဒီ အသက္ရွင္ေနတဲ့ဘဝကို အေသအခ်ာႀကည့္ေတာ့လည္း ဘာအဓိပၸာယ္မွလည္း မရိွဘူး၊ ဘာအနွစ္သာရမွလည္း မရိွဘူး။ ဒီေတာ့ ကိုယ့္အျဖစ္၊ ကိုယ့္ဘဝကို ကိုယ္လိုခ်င္တဲ့ အဓိပၸာယ္ကို ေရြးခ်ယ္ျပီး ကိုယ့္ဟာကိုယ္ အဓိပၸာယ္ရိွေအာင္ ေဖာ္ေဆာင္ဖို ့လိုတယ္။ ကိုယ္ရခ်င္တဲ့ အနွစ္သာရ ကို ကိုယ္ကပဲ ေရြးခ်ယ္ရွာယူျပီး ကိုယ့္ဟာကိုယ္ အနွစ္သာရကို ရွာယူရမွာပဲလို ့ အဲဒီျဖစ္တည္မႈ ပဓာနဝါဒီေတြက ဆိုႀကတယ္။

ဒီေနရာမွာ--- အတိတ္ကံ ႀကမၼာကို ရိုးမယ္ဖဲြ ့ေနသူ(ပုေဗၺကတေဟတုဝါဒီ) ဟာ ျဖစ္တည္မႈပဓာနဝါဒီလို ဇဲြသတၱိ မရိွနိုင္ဘူး ဘာေႀကာင့္လဲဆိုေတာ့ အတိတ္ႀကမၼာကို ရိုးမယ္ဖဲြ ့သူမွာ ေအာင္ျမင္ျခင္းဆီကိုသြားတဲ့ လမ္းကိုေရြးျပီး ပန္းတိုင္ေရာက္သည္အထိ ႀကိဳးစားရုန္းကန္မယ္ဆိုတဲ့ ဆႏၵေတြ၊ ဝီရိယေတြ ရိွလိမ့္မယ္မဟုတ္ဘူး။ အေျခအေနက ေပးထားတဲ့အတိုင္းပဲ သူဟာ အသက္ရွင္ေနထိုင္ ေနမွာပဲ။ ျပီးေတာ့--- သူတစ္ပါးအသက္ကို သူ သတ္ျဖစ္တာ၊ သူတစ္ပါးပစၥည္းကို ခိုးဝွက္တာ၊ သူတစ္ပါးကို လိမ္လည္ေျပာဆိုမိတာဟာလည္း အတိတ္က ကံႀကမၼာေႀကာင့္ သတ္ျဖစ္၊ ခိုးျဖစ္၊ လိမ္ျဖစ္သြားတာပါလို ့သူေျပာမလား၊ တကယ္ေတာ့ ကံႀကမၼာ၏ ျပဌာန္းထားမႈအတိုင္း ျဖစ္ရတာပါ--- ျပဳရတာပါလို ့ ယူဆသူဟာ လူအျဖစ္မွ ေလွ်ာက်သြားျခင္းျဖစ္တယ္လို ့ ဘဝျဖစ္တည္မႈ ပဓာနဝါဒီေတြကေတာ့ ေျပာႀကမယ္။ လူဟာ လူအျဖစ္မွ ေလွ်ာက်သြားတယ္ဆိုတာ “လူဟာ လူမပီသေတာ့ဘဲ အရာဝတၱဳအျဖစ္သို ့ ေရာက္သြားတယ္” လို ့ ဆိုလိုတာပဲ။

သစ္ပင္တို ့၊ စားပဲြ ထိုင္ခုံတို ့ဆိုတာ စိတ္မရိွတဲ့ အရာဝတၱဳ သေဘာေတြျဖစ္တယ္ အရာဝတၱဳေတြျဖစ္တဲ့အတြက္ ပတ္ဝန္းက်င္ အေျခအေနေပးသေလာက္ပဲ သူတို ့ဟာ တည္ေနႀကတယ္ ဒီစားပဲြကို ဒီေနရာကေန ဟိုေနရာကို ေရႊ ့လို ့ရတယ္၊ ေရႊ ့ျပီးထားတဲ့ ေနရာမွာ အဒီစားပဲြဟာ တည္ေနရတယ္။ ဒီလိုတည္ေနမႈသေဘာဟာ စိတ္မရိွတဲ့ အရာဝတၱဳေတြရဲ့ တည္ေနရမႈကို ရည္ညႊန္းတယ္။

လူ ကေတာ့ သိစိတ္ရိွတယ္၊ ဒါေႀကာင့္ လူဟာ စိတ္မဲ့အရာဝတၱဳ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေႀကာင့္ အရာဝတၱဳလို ဒီေနရာကေန ဟိုေနရာကို အေရႊ ့ခံ၊ အေရႊ ့ခံရတဲ့ ေနရာမွာ ျဖစ္ေနတည္ေန--- ဆိုတာမ်ိဳး လူကေတာ့ မျဖစ္ဘူး။ သူ ့စိတ္ကူး၊ သူ့ေရြးခ်ယ္မႈနဲ ့ သူေနခ်င္သလို ေျပာင္းေန မွာပဲ။ ဒီလို သူ ့စိတ္ကူးနဲ ့သူ သူ ့ေရြးခ်ယ္မႈနဲ ့သူ မတည္ေနဘူးဆိုရင္ အဲဒီလူဟာ လူနဲ ့မတူေတာ့ဘဲ အရာဝတၱဳလို ျဖစ္သြားမယ္.။ အရာဝတၱဳအျဖစ္သို ့ေလွ်ာက်သြားမယ္လို ့ဆိုလိုတာပဲ။

ဒီေတာ့ လူဟာ လူအျဖစ္မွ မေလွ်ာက်ဘဲ လူအျဖစ္နဲ ့ လူပီသစြာ ျဖစ္တည္ေနသူျဖစ္တယ္ဆိုရင္--- မသတ္ဖို ့ေရွာင္ျခင္း မခိုးဖို ့ေရွာင္ျခင္း၊ မလိမ္ဖို ့ေရွာင္ျခင္းေတြကို ေရြးခ်ယ္ျပီး တကယ္ေရွာင္နိုင္သူျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္ရတာပဲ။ ဒီလို ႀကိဳးစားျပဳမႈ လုပ္ေဆာင္ေနသူဟာ လူအျဖစ္မွ မေလွ်ာက်ဘူး၊ ဆိုခဲ့တဲ့ ပုေဗၺကတေဟတုဝါဒီ(အတိတ္ႀကမၼာကို ရိုးမယ္ဖဲြ ့သူ)လို အတိတ္ႀကမၼာေႀကာင့္ သတ္ရပါတယ္ ခိုးရပါတယ္ လိမ္ရပါတယ္ဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီလူဟာ လူအျဖစ္မွ--- အရာဝတၱဳအျဖစ္သို ့ ေလွ်ာက်သူ ျဖစ္သြားျပီလို ့ ဆိုရလိမ္ ့မယ္။

ပုေဗၺကတေဟတုဝါဒီနဲ ့ ခပ္ဆင္ဆင္တူတဲ့ သူကေတာ့ ဣႆရနိမၼာနဝါဒီ ျဖစ္တယ္။ သူ ့အျမင္က လူဟာ ဖန္ဆင္းရွင္--- တန္ခိုးရွင္ရဲ့ အလိုေတာ္အတိုင္း ျဖစ္ေနရတာ---တဲ့။ မိမိဘဝရဲ့ ေအာင္ျမင္မႈ၊ ဆုံးရံႈးမႈ၊ ေကာင္းမႈ၊ ဆိုးမႈ၊ အသက္ရွည္မႈ၊ တိုမႈ စတဲ့ လူ ့ဘဝျဖစ္ရပ္ေတြဟာ ဖန္ဆင္းရွင့္ရဲ့ အလိုအတိုင္း ျဖစ္ေပၚေနရတာလို ့ ဆိုလိုပါတယ္.။ ဒီလိုဖန္ဆင္းရွင္ရဲံ အလိုအတိုင္းျဖစ္ရတာလို ့ ယုံႀကည္တာဟာလည္း ဘဝျဖစ္တည္မႈ ပဓာနဝါဒီေတြရဲ့ အျမင္အရကေတာ့ (ဒီေနရာမွာ ဘုရားမဲ့ဘဝ ျဖစ္တည္မႈ ပဓာနဝါဒီေတြရဲ့ အျမင္ကို ပဓာနအားျဖင့္ ဆိုလိုပါတယ္) လူ ့အျဖစ္က ေလွ်ာက်သြားသူရဲ့ အျမင္ပဲျဖစ္တယ္.။ စိတ္မဲ့ျဖစ္တဲ့ သစ္ပင္တို ့ စားပဲြ ကုလားထိုင္တို ့ဟာ ပတ္ဝန္းက်င္က ျပဳသမွ်---ျပဌာန္းသမွ်အတိုင္း ျဖစ္တည္ေနႀကရတယ္.။ သူတို ့မွာ ေရြးခ်ယ္စရာမရိွဘူး. ျပဌာန္းခံရတဲ့အတိုင္း---ဒါမွမဟုတ္ ျပဌာန္းသူရဲ့ အလိုအတိုင္း လုပ္ေနရတယ္၊ ျဖစ္ေနရတယ္။

ဒီေနရာမွာ ယူဆစရာရိွတာက---ျပဌာန္းသူရဲ ့အလိုအတိုင္း လုပ္ေနရတာျဖစ္တယ္ဆိုရင္--- လုပ္တဲ့သူမွာ ဘာတာဝန္မွမရိွဘူး ျဖစ္ေနတယ္ ဘာအျပစ္မွလည္း မရိွဘူးလို ျဖစ္ေနတယ္.။ သတ္ရတာ ခိုးရတာ လိမ္ရတာဟာ ျပဌာန္းသူအလိုအတိုင္း လုပ္ရတာေတြျဖစ္တယ္. ကိုယ့္စိတ္နဲ ့ကိုယ့္ကို လုပ္တာ မဟုတ္ဘူး။ ကိုယ့္ဆႏၵနဲ ့ကိုယ္ ေရြးတာမဟုတ္ဘူး။ ျပဌာန္းသူက ခိုင္းလို ့ ျပဌာန္းေပးလို ့ လုပ္ရတာ သာျဖစ္လို ့ သူ ့မွာ ဘာအျပစ္မွ မရိွဘူးျဖစ္ေနတယ္.။ အဲဒီလူမွာ ဘာတာဝန္မွလည္း မရိွဘူးလို ျဖစ္ေနတယ္.။

တကယ္ေတာ့ အဲဒီလူမွာ တာဝန္ရိွပါတယ္။ သတ္တာ ခိုးတာ လိမ္တာကို--- မသတ္ဖို ့၊ မခိုးဖို ့ မလိမ္ဖို ့ကို ေရြးျခင္းမေရြးျခင္းဟာ အဲဒီလူအေပၚမွာ မူတည္တယ္.။ ေရြးခ်ယ္ျပီး လုပ္ေဆာင္ျခင္း မလုပ္ေဆာင္ျခင္းအတြက္ သူ ့မွာ တာဝန္ရိွတယ္။ ျပဌာန္းသူရဲ့ အလိုက်ု ခိုင္းလို ့လုပ္ရျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္ဆိုျပီး သူ ့တာဝန္ကို ေရွာင္လို ့မရဘူး၊ ျပဌာန္းသူအေပၚကိုလည္း တာဝန္လႊဲမခ်သင့္ဘူး။ သူမ်ားေတြအေပၚလည္း အျပစ္ပုံမခ်သင့္ဘူး။

ကိုယ့္တာဝန္ကို ကိုယ့္တာဝန္အျဖစ္နဲ ့သိျပီး တာဝန္မယူဘဲ သူတစ္ပါးအေပၚ ပုံခ်ျခင္းေတြနဲ ့ အသက္ရွင္တတ္တဲ့လူရဲ ့ ဘဝကို “မစစ္မွန္တဲ့ဘဝ” inauthentic existence လို ့ ေခၚတယ္.။ လူမစစ္တဲ့ ျဖစ္တည္မႈဘဝလို ့ဆိုလိုတာျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ ေရြးခ်ယ္ရမွာကို မေရြး၊ တာဝန္ယူရမွာကို မယူဘဲ ျဖစ္တည္ေနတဲ့ ဘဝမ်ိဳးဟာ လူအုပ္ႀကီးထဲမွာ ေရာေထြးပါသြားတဲ့သူနဲ ့ တူတယ္လို ့ ဘဝျဖစ္တည္မႈ ပဓာနဝါဒီေတြက ေျပာတတ္ႀကတယ္။ လူအုပ္ႀကီးထဲမွာ ေရာေထြးပါသြားျပီး လူအုပ္ႀကီးထိုင္ရင္ လိုက္ထိုင္၊ ထရင္လိုက္ထ၊ လူအုပ္ႀကီးသြားရင္ လိုက္သြားနဲ ့ သူ ့ကိုယ္ပိုင္ေရြးခ်ယ္ဆုံးျဖတ္ လုပ္ေဆာင္မႈနဲ ့ တာဝန္ယူမႈဆိုတာေတြလည္း မရိွဘူး၊ ဒီေတာ့ ဘာမွ သူလိုလူမ်ိဳးရဲ ့ ျဖစ္တည္မႈဟာလည္း ေပၚလြင္ပီသမႈလည္း မရိွဘူး။ အဲဒီလို ေပၚလြင္ပီသမႈ--- လူပီသမႈမရိွ ျဖစ္ေနတာကိုပဲ “မ်က္နွာမရိွတဲ့လူ” လို ့ ေခၚတတ္ေသးတယ္။

ဗုဒၶကလည္း ဆိုခဲ့တဲ့ ပုေဗၺကတဝါဒကိုေရာ၊ ဣႆရနိမၼာနဝါဒကိုပါ လက္မခံဘူး၊ အေႀကာင္းတရားကိုပယ္တဲ့ အေဟတုကဝကဒက ရႈျမင္တဲ့--- လူရဲ ့ အေကာင္းအဆိုး ျဖစ္ရပ္ေတြဟာ ျဖစ္ခ်င္သလို ျဖစ္လာနိုင္တာပဲဆိုတဲ့ အျမင္မ်ိဳးကိုလည္း လက္မခံဘူး၊ ဗုဒၶဝါဒ အလိုအရကေတာ့--- လူဟာ မိမိအျပဳအမူအတြက္ တာဝန္ရိွတယ္။ မိမိ ေရြးခ်ယ္ျပဳလုပ္တဲ့ ကုသိုလ္အကုသိုလ္အတြက္ မိမိမွာ တာဝန္ရိွတယ္။

ဗုဒၶဟာ လူကို ေရြးခ်ယ္နိုင္တဲ့ သတၱဝါအျဖစ္ ရႈျမင္တယ္.။ ပဋိစၥသမုပၸာဒ္ ဘဝျဖစ္စဥ္ႀကီးမွာ လူဟာ အဲဒီဘဝျဖစ္စဥ္ႀကီးထဲက လြတ္ေျမာက္ရာလမ္းကို ေရြးနိုင္တယ္။ ေရြးျပီး လြတ္ေျမာက္သည္အထိ ႀကိဳးစားနိုင္တယ္၊ အကယ္၍ လူဟာ လြတ္ေျမာက္ရာလမ္း(ေဝဒနာနွင့္ တဏွာတို ့ရဲ ့ႀကားကလမ္း)ကို မေရြးနိုင္ဘူး၊ ဒီလမ္းအတိုင္းမေလွ်ာက္နိုင္ဘူးဆိုရင္ေတာ့ဝဋ္သုံးပါး(ကိေလသဝဋ္ ကမၼဝဋ္ ဝိပါကဝဋ္)ရဲ ့ ျပဌာန္းမႈကို ခံျမဲခံေနရမယ္လို ့ျမင္တယ္.။ လူဟာ အဲဒီဝဋ္ေတြကေနျပီး လြတ္ေျမာက္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းစြမ္းေဆာင္နိုင္သူျဖစ္တယ္လို ့ ဗုဒၶဝါဒကျမင္တယ္။ အဲဒီအျမင္ကိုပဲ ကမၼႆကတာ သမၼာဒိ႒ိ လို ့ ေခၚျခင္းျဖစ္ပါတယ္.။

ဒီသမၼာဒိ႒ိအျမင္နဲ ့မွ ဘဝခရီးကို မသြားရင္ေတာ့ ေနာင္တရစရာေတြနဲ ့ႀကံဳနိုင္တယ္လို ့ယူဆရမွာပဲ။

(နိုင္ငံေတာ္၏ ပရိယတၱသာသနာတကၠသိုလ္မဂၢဇင္း၊ ရန္ကုန္၊ ၂၀၀၇)

No comments:

Post a Comment